CZAT
ON-LINE

Rodzaje profilów narciarskich.

W ostatnich latach zaczęły pojawiać się narty o wklęsłym profilu często nazywane „ROCKER”. Kształt profilu Rocker zaprzecza tradycyjnej konstrukcji nart jednak pozwala on na jazdę w puchu i ułatwia narciarzom ewolucje w snowparku. Konstrukcja ta ma swoje zarówno zalety jak i wady, nie nadaje się do wszystkich rodzajów sportów narciarskich. Jaka konstrukcja jest dla Ciebie ? Odwiedź nasz sklep stacjonarny Sportpoint w Katowicach a nasi specjaliści pomogą Ci w doborze nart lub przeczytaj nasz przewodnik po profilach narciarskich.



                                                           

Każdy z nowych profilów będących aktualnie w użyciu można określić poprzez połączenie różnych rodzajów podstawowych profilów podzielonych na sekcje, gdzie każda sekcja ma swój wpływ na specyfikę narty.


Profile Podsawowe

Positive Camber / Traditional Camber

Ten typ profilu narty rozpoznamy po środkowej strefie gdzie narta wygięta jest ku górze pomiędzy dwoma odcinkami będącymi punktami styku ze śniegiem. W przypadku Positive Camber podczas użytkowania łuk zostaje popchnięty w stronę śniegu w miejscu gdzie następuję obciążenie narty tym samym zapewniając najlepszy kontakt krawędzi narty z podłożem i dobrą przyczepność na twardym przygotowanym stoku. Dlatego im dłuższy odcinek wygięcia łuku profilu tym lepsza przyczepność na twardym śniegu.



 


Tip Rocker

Profil Tip Rocker rozpoznamy po kształcie narty w miejscu gdzie rozpoczyna się talia narty, narta zaczyna wyginać się ku górze i kończy podniesionym dziobem.

Użycie tej konstrukcji może wywołać 2 różne skutki.

-Uwydatniony kształt „Rocker” ułatwia jazdę w puchu . Dzięki uniesionemu dziobowi narta „wspina się” po miękkim śniegu. Jednak ta cecha ma negatywny wpływ na wydajność nart na przygotowanym stoku, ponieważ zmniejsza kontakt krawędzi narty ze śniegiem. Docisk narty powoduje zmniejszenie kontaktu krawędzi z podłożem.

- Mniej uwydatniony kształt „rocker” ułatwia zmianę krawędzi z jednej na drugą, na twardym śniegu bez pogorszenia przyczepności krawędzi w momencie pochylania się na pod większym kontem. Pozwala to na łatwiejszą jazdę na przygotowanych stokach jednocześnie sprawdzając się podczas większego nacisku.

 

Podsumowując im dłuższa sekcja rocker i wyżej podniesiony czubek narty tym lepiej dla narciarzy lubiących jazdę w świeżym puchu a gorzej dla zwolenników przygotowanych tras. Jednak mniejszy profil rocker może ułatwić kontrole narty na twardym śniegu albo w snowparku bez negatywnych skutków na ogólną wydajność narty.



 Tip Rocker


Tail Rocker

Tail rocker jest bardzo podobny do Tip Rocker z tą różnicą ze narty unoszą się w stronę piętki narty. Tego typu konstrukcja znacznie ułatwia jazdę tyłem w puchu. Im wyższa i dłuższa sekcja Tail Rocker tym łatwiej będzie jeździć tyłem w puchu i proporcjonalnie zmniejszą się właściwości jezdne na utwardzonym stoku. Profil Tail Rocker wspomaga także jazdę w puchu przodem ponieważ zapobiega „tonięciu” narty, choć ten efekt jest mniejszy niż w przypadku Tip Rockera. Tak jak w przypadku Tip Rocker , tail rocker może być również użyty w nartach przeznaczonych na przygotowany stok lub nartach freestyleowych aby ułatwić skręcanie i zmianę krawędzi.


 Tail Rocker


Flat Camber

Flat camber to profil charakteryzujący się tym że cała długość narty pozostaje płaska. Konstrukcja ta nie powoduje bezpośredniego wypchnięcia narty w podłoże jak w przypadku Positive Camber, jednak krawędzie narty pozostają w kontakcie ze śniegiem. Dlatego „Flat Camber” nie gwarantuje takiej przyczepności jak „Positive Camber” jednak dalej pozwala na jazdę po twardym, zbitym śniegu.

Narty z tego typu profilem są przeznaczone przede wszystkim do jazdy poza trasą, a ich właściwości jezdne na trasie służą głównie do przejazdów pomiędzy obszarami puchu. Flat Camber używany jest także w nartach freestyle ponieważ dzięki zmniejszonemu naciskowi na krawędzie pozwala na łatwiejsze zakręty.


Flat Camber


Profile złożone

Poprzez połączenie opisanych wcześniej profili możemy tworzyć wiele konstrukcji dostosowanych do różnych preferencji narciarskich. Charakterystyka poszczególnych kształtów profili może się różnić , wpływ na to mają długości i wysokości poszczególnych profili użytych w każdej z sekcji narty .
Poniżej opisujemy główne złożone kształty profili.

 

Traditional Camber/Full Camber

Traditional Camber charakteryzuje się regularnym wygięciem na całej długości taliowania narty.

Profil ten zapewnia największy kontakt krawędzi z podłożem i doskonałą przyczepność na twardym, przygotowanym stoku. Większość nart przeznaczonych do jazdy na stoku i wszystkie konstrukcje typu Race będą zbudowane na profilu „Full Camber”.

 


Full Camber


Tip Rocker

Narty z profilem Tip Rocker najczęściej składają się z Positive Camber w centralnej części narty i Tip Rocker na przedzie. Ten kształt cechuje się dobrą przyczepnością krawędzi ze względu na duży obszar „Positive Camber” jednocześnie czyniąc narty bardziej dostosowanymi do jazdy w puchu i łatwiejszymi do opanowania na stoku. Długość i wysokość części Rocker może się różnić w znacznym stopniu tworząc szeroką gamę nart o różnych właściwości jezdnych.


 Tip Rocker


Tip and Tail Rocker

Narty o profilu Tip and Tail Rocker składają się z “Positive Camber” w części środkowej , Tip Rocker na przedzie narty i Tail Rocker na tyłach narty. Długość poszczególnych sekcji może się różnić i tym samym przesuwać punkt centralny Positive Camber zmieniając jego długość. To znaczy że różne narty które zbudowane są na profilu Tip and Tail Rocker, mogą w zależności od proporcji być przeznaczone do jazdy przodem i tyłem w puchu ( długie odcinki tip rocker i Tail rocker) , jazdy w puchu (długi odcinek tip rocker, krótszy odcinek tail rocker) oraz zachowania lepszej kontroli na stoku (krótkie odcinki tip i tail rocker, długi odcinek positive camber)



Tip and Tail Rocker


Full Rocker

Narty o profilu full rocker składają się z Flat Camber w sekcji centralnej, Tip rocker w przedniej części, Tail rocker w tylnej części. Taka konstrukcja sprawia ze narty świetnie sprawdzają się podczas jazdy w puchu zarówno przodem jak i tyłem jednak przez płaską środkową sekcję jednak nie gwarantują dobrej przyczepności na przygotowanych stokach. Długość i wysokość Rockerów wpływa na właściwości jezdne nart czyniąc je bardziej lub mniej przystosowanymi do jazdy w puchu albo bardziej dostosowanymi do jazdy przodem lub w obu kierunkach.


Full Rocker